4Faces 4Faces

Tendencje zakupowe w salonach multibrandowych

Branża odzieżowa na całym świecie stanowi jeden z najważniejszych elementów szeroko pojętego rynku dóbr konsumpcyjnych. Sprzedaż za pośrednictwem własnych kanałów dystrybucji niesie za sobą szereg wymiernych korzyści, ale również zagrożeń. Możliwość samodzielnego kreowania wizerunku marki czy bezpośredni kontakt z konsumentem są bardzo kuszącą opcją, jednak z uwagi na specyfikę rynku oraz biznesowy pragmatyzm producenci równie często decydują się na sprzedaż za pośrednictwem sklepów multibrandowych.

27 WRZESIEŃ 2018

Rynek podlega nieustannym zmianom zarówno po stronie podażowej, jak i po stronie zachowania konsumentów oraz ewolucji ich preferencji zakupowych. Każdy z nas inaczej podchodzi do zarządzania swoim portfelem. Z danych Eurostatu wynika, że ponad 5% wszystkich naszych wydatków przeznaczamy na ubrania i buty. Raport KPMG „Wyprzedaże i promocje – jak zmieniają się zwyczaje zakupowe Polaków” wskazuje z kolei, że niemal połowa z nas wstrzymuje się z zakupami do czasu promocji.

Zalety sklepów multibrandowych

Stworzenie własnej sieci stanowi realne wyzwanie inwestycyjne, dlatego marka, która może pochwalić się rozpoznawalnością wśród konsumentów i otoczenia biznesowego, z reguły ma zdecydowanie łatwiejsze zadanie. Ponadto, otwarcie sklepu wcale nie daje gwarancji zysków, a cały proces musi być odpowiednio rozłożony w czasie. Wartością dodaną przy współpracy z multibrandami są rozbudowane kanały dystrybucji i możliwość dotarcia do rozproszonej grupy docelowej bez konieczności ponoszenia dodatkowych nakładów.

Raport KPMG jednoznacznie potwierdza, że atrakcyjna, niska cena jest głównym czynnikiem motywującym do zrobienia zakupów. Istotny element stanowi także wiarygodność sprzedawcy oraz zróżnicowana oferta. Im większy wybór produktów, tym większa szansa, że konsument przywiąże się nie tylko do marki sklepu, ale również poszczególnych producentów. Salon sportowy, wbrew pozorom wcale nie musi ograniczać swojego portfolio wyłącznie do marek jednoznacznie kojarzących się z aktywnością fizyczną. Niekonwencjonalnym zabiegiem jest uzupełnianie asortymentu o brandy typowo lifestyle’owe, a nawet streetwear’owe, które przykuwają uwagę odbiorców, pozwalają wyróżnić się na tle konkurencji, ale przede wszystkim dają korzyści samym producentom, rozszerzającym dotarcie do odbiorców o nowe kanały.

Świadomy konsument

Z perspektywy konsumentów, skupienie wielu marek na jednej powierzchni daje możliwość znalezienia w tym samym miejscu różnych produktów, których dobór pozwala tworzyć własny, unikalny styl. Świadomość konsumentów w zakresie wspomnianego doboru sukcesywnie rośnie. Za wysoką jakość jesteśmy w stanie płacić coraz więcej. Zwracamy uwagę na to, skąd pochodzi asortyment i jak długo będziemy mogli go użytkować. Podążamy za najnowszymi trendami, a odzież nadal plasuje się w ścisłej czołówce, jeśli chodzi o ponoszone wydatki. Na preferencje zakupowe w sportowych salonach multibrandowych ma również wpływ szereg elementów pozaproduktowych, tworzących tożsamość miejsca, jak również odpowiednio dobrany zespół, który identyfikuje się z nim.

Wyspecjalizowani doradcy, doskonale znający asortyment, pomogą nie tylko w doborze produktu, ale również umiejętnie wprowadzą klienta w świat marki, jej wartości oraz idee za nią stojące. Konsument nie musi ograniczać się wyłącznie do nabycia konkretnych towarów, ale może również skorzystać z konsultacji dietetycznych, wziąć udział w warsztatach tematycznych, umówić się z trenerem personalnym lub przebadać swoje ciało w zakresie doboru optymalnego sprzętu dostosowanego do indywidualnych potrzeb.

Paulina Paszczyk

Dyrektor salonów sportowych 4Faces